Denken

Denken. Iedereen doet het. (Nouja, bijna iedereen dan.) Ikzelf denk de heeeeeeele dag door, en helaas ook ’s nachts, in bed, wat mij vaak van mijn slaap houdt. Maar toch vind ik het fijn. 

Laatst vroeg ik mij af hoe iedereen denkt. Zelf denk ik bijna alleen in woorden. Ik praat dus gewoon de hele tijd tegen mezelf in mijn hoofd. Ik kan wel in beelden denken, maar dan moet ik me daar echt op concentreren. Tenzij ik aan iets denk wat echt heel grafisch is. Toen ik het aan anderen vroeg, kwam ik er juist achter dat de meesten meer in beelden denken. 

Dus, ik ben benieuwd! Hoe denk jij? In woorden of in beelden? Of allebei? En wat is daar dan de verhouding tussen? En als je twee(of meer)talig bent, in welke taal denk jij? Ik denk  altijd in het Nederlands, maar als ik een tijdje in Israël ben, komt het Hebreeuws toch wel af en toe om de hoek kijken in mijn hersenpan. 

Kim

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Daan Kusen
    mei 10, 2012 @ 23:05:03

    Naast ‘gewoon’ Nederlands denk ik vaak in het Engels. En meestal gewoon met woorden. Beelden soms, maar dat is meer gewoon dagdromen, denk ik!

    Beantwoorden

  2. Imagine Joff
    mei 10, 2012 @ 23:13:29

    Ik denk meestal meer als een filmpje. Alsof ik in een film speel en improviseer. Heel raar eigenlijk, haha.

    Beantwoorden

  3. Nicole
    mei 11, 2012 @ 06:22:01

    Ik denk in beelden. En het Nederlands en Engels wisselt zich wel vaak af. Het ligt er ook aan wat ik die dag gedaan heb 😛

    Beantwoorden

  4. Kimetc
    mei 11, 2012 @ 14:11:53

    Beelden en woorden. Ik weet dat niet precies, ik denk niet na bij het nadenken (Ha. Ha.). En in het Nederlands, soms doorspekt met Engels en af en toe eens wat Fries (invloed van de mensen om mij heen).

    Beantwoorden

  5. lauradenkt
    mei 11, 2012 @ 16:51:33

    Ja, Renze heeft hier een keer een klein onderzoekje over gedaan, was interessant!

    Beantwoorden

  6. emily
    mei 14, 2012 @ 11:20:17

    Ik denk met beelden maar ook met woorden.
    Vaak met woorden en soms zie ik daar dan beelden bij, dat gaat gewoon vanzelf haha!
    Trouwens interessant onderwerp vind ik dit zeg! 🙂

    Beantwoorden

  7. Lieke
    mei 16, 2012 @ 18:24:16

    Hmm, nooit over nagedacht inderdaad! Zelf denk ik altijd in woorden, volgens mij bijna nooit in beelden. Hoewel, nu ik erover nadenk, herinneringen zijn natuurlijk wel in beelden. Of is dat niet ‘natuurlijk’? (;

    Beantwoorden

Plaats een reactie